Bersærk release tour på Posten 13/11
Fredag den 13. En mærkedag for de fleste metallere, og tilhængere af det mørkets kunst. Og så var det også den dag hvor danske hedningerockere Bersærk holdt releasekoncert for deres nyeste album SOL (den anmeldelse kan du læse her).
Det er tydeligt at se, hvordan Bersærk hele tiden vokser. Første gang vi anmeldte dem, var på Kulturmaskinen, og nu var publikummet vokset til Posten. De kunne sågar melde “få billetter” på dagen (jaja, jeg ved godt der er begrænset kapacitet pga corona og alt det hejs, men det er fedt alligevel).

En anden måde man tydeligt kan måle deres voksende succes på, er at se forskelligartetheden blandt publikum. Der er, naturligvis, de “typiske” metallere, vikinger og lignende. Men der er også mange civilister at se blandt publikum. Folk der måske aldrig har overvejet hvilket back-patch de skal have på deres battlevest, gået med et nittearmbånd eller tegnet omvendte kors på deres penalhuse. Og når det publikum kommer, må man sige at Bersærk har fået bred offentlig interesse.
Uden større introduktion, eller opvarmningsband, sætter Bersærks intro i gang og publikum skynder sig, lidt forvirrede, hen til deres pladser for at få hele oplevelsen med.
Bersærk har visuals/filmklip der kører som et dynamisk backdrop, og det er pissefedt fra begyndelsen af koncerten til slutningen. Det er megasejt, og giver en fed følelse af samhørighed. Jeg håber mange andre bands vil begynde på det, da det virkelig kan give en koncert et kraftigt løft i vejret.
Publikum og Bersærk skal dog lige i gang
Vi koldstarter lidt, og man kan mærke at folk liiiiige skal sparkes i gang. Den første fadøl skal lige sluges, men så er publikum også fyr og flamme.
I anledning af, at det er release-tour for albummet SOL, spiller Bersærk pladen fra start til slut – hvilket er pissefedt. Der er ikke nok bands der holder koncerter på den måde, og det kan ærgre mig at man ikke har mulighed for, i hvert fald en gang, at høre pladen live i sin helhed. Så hurra for Bersærk, for at give os muligheden for det.
Faktisk bliver der kun spillet 3 (hvis jeg husker rigtigt) numre af ældre dato til denne koncert. Men så er der bare mere grund til at tage ind og se dem til foråret når de rammer Odense igen.
Og nu vi snakker om dem, så er Bersærk mega velspillende. Enormt tight, og de kan bare deres ting. Alle giver den gas, og giver plads til hinanden på scenen. Der er ingen tvivl om, at det er en gennemtænkt koncert vi som publikum bliver præsenteret for.
Når Bersærk spiller, er de sublimt intense og leverer med blødende hjerte deres musik til publikum. Men når det kommer til pauserne mellem numrene lander vi pludselig hårdt på jorden igen, og bliver på meget jysk budt velkommen.
Jeg ved, at der er mange der nyder denne følelse af at det hele er lidt mere nede på jorden end man lige sådan troede, og at de værdsætter at de måske ikke tager sig selv så seriøst igen som deres musik ellers kunne antyde. Men jeg synes det er lidt ærgerligt. Nu har de gjort så meget for at give en helstøbt oplevelse og et show med visuals, små stykker mellem nogle af numrene der bærer os videre i fortællingen, og så bliver man revet ud af det hele og kommer tilbage til virkeligheden igen.
Men man kan også bare sige “fuck det” og nyde koncerten. Det var det publikum på Posten gjorde, og det er lidt sjovt at se hvordan folk har svært ved at sidde stille på deres stole, og hvor mange der sidder og headbanger. En fed koncert, på en ellers kedelig fredag. Tak Bersærk!
8.5/10
-Peter Sandvig
Radons fotograf var forhindret i at deltage i koncerten, hvorfor der ikke er noget galleri. Billederne i anmeldelsen er fra Bersærks koncert i april 2019 på Kulturmaskinen i Odense. Den anmeldelse kan du se, med billeder, lige her.