Daze of June - Tainted Blood cover

Daze of June – Tainted Blood

Du kan læse dette indlæg på 3 minutter.

Daze of June – Tainted Blood

Release d. 19.02.2021

Dansk metalcore med international målsætning

Daze of June er oprindeligt fra Roskilde. I de spæde år hed de “Archives of Alaska” og udgav en selvbetitlet EP, inden de skiftede navn. Bandet udgav debutalbummet “Heart of Silver” i marts 2018; en lidt for homogent lydende samling metalcore-numre med elementer af melo-død, hvis du spørger denne anmelder. “Heart of Silver” føles en anelse langt og ensformigt, men er overordnet set et fint album indenfor genren, der da også landede bandet internationale support-tours for bl.a. Thy Art is Murder og Dead Letter Circus.

Med smag for udlandet har Daze of June sat sig som mål at bryde igennem internationalt med deres andet album, “Tainted Blood”. I den sammenhæng har de allieret sig med producer Henrik Udd, der bl.a. har produceret for metalcore-giganter som Architects (Lost Forever // Lost Together, All Our Gods Have Abandoned Us) og (de tidligere) deathcore ditto, Bring Me The Horizon (Suicide Season, There Is A Hell Believe Me I’ve Seen It. There Is A Heaven Let’s Keep It A Secret). 

Moderne, aggressiv, artikuleret og tight

Væk er de elementer, som jeg i begyndelsen af anmeldelsen tilskrev melo-død, og der er langt større fokus på den moderne (progressive) metalcore og dens elementer af synthy ambience og store lydflader koblet med aggressive men artikulerede guitar- og bas-toner. Slægtskabet til især Architects høres tydeligt i bandets brug af dynamik. Der veksles mellem tunge chugs og atmosfæriske passager. Guitar og bas er stemt i A, omend Architects stemmer næsten en hel oktav ned i F#. Til Daze of Junes fordel skal det siges, at A lyder markant mere tight og defineret end F#, når man ikke spiller på baryton-skala instrumenter. Det er med andre ord tungt og tight, som det skal være. 

Guitaren håndteres af Sylvester Jensen og bassen af Simon Gessø Jensen. Trommerne er indspillet af bandets nu forhenværende trommeslager, Dennis Fog Larsen, der har trukket sig fra bandet for at fokusere på familien. Hans stol holdes midlertidigt varm af Mikkel Hvam fra Hexis, indtil bandet finder en fast afløser. Pladen er indspillet hos Chris Kreutzfeld fra Cabal, hvorefter Henrik Udd har lavet mix og master. Lyden er stilsikker moderne metalcore, og jeg synes at bandets brug at synths/elektroniske samples er smagfuldt og med deres eget touch.

Daze of June band

Stærk(e) vokalpræstation(er)!

Albummets tekster er blevet til i samarbejde mellem den afgående trommeslager, Dennis Fog Larsen, og guitarist Sylvester Jensen, og omhandler sidstnævntes fars kamp med mental sygdom og resulterende selvmord. De alvorlige tekster har forsanger Benjamin Julian Ganzhorn Jensen sat melodistemmer til, og han er virkelig albummets samlingspunkt. Hans vokal er noget af det mest alsidige jeg hørt på danske breddegrader. Han har en virkelig flot og varieret ren vokal, og han formår at variere klangen af sin stemme, så det smelter ubesværet ind i det samlede lydbillede, i modsætning til mange andre metal-vokalister, der så at sige bare har én ren vokal. Hans har tillige et fænomenalt skrig og ditto growl. Han favner ufatteligt bredt. Det kammer kun over i andet omkvæd i Four Knives, hvor vokalen lige får 5% for meget fløde.

 

Der bliver virkelig sat hårdt ind på det internationale gennembrud. Tredje nummer på pladen, “Hypnos”, har gæstevokal af ingen ringere end Courtney LaPlante fra de enormt hypede Spiritbox (ex-Iwrestledabearonce). Hun låner det fulde spektrum af sit vokalregister til nummeret – både hendes ulmende rene vokal og hendes ildspyende screams og growls. Et eminent match til Benjamins vokal.

 

[youtube v=”a2Huz-oims8″]

 

Desuden gæstes syvende nummer, “Hiroshima”, af Keisuke Numata fra det japanske deathcore-band, Deviloof. Sylvester Jensen fortæller, at Keisuke indvilgede i at gæste albummet, da han kunne relatere til tabet af familiemedlemmer, da hans egen familie led tab, da amerikanerne kastede en atombombe over Hiroshima under 2. Verdenskrig.

Konklusionen

Efter jeg har hørt “Tainted Blood” tilstrækkeligt mange gange til at glemme den lidt kedelige debut, er albummet virkelig vokset på mig. Det er helstøbt og velskrevet moderne metalcore med et lækkert lydbillede og en stærk vokal. Smid Courtney LaPlantes gæstevokal oven i hatten, og så skal opmærksomheden fra udlandet nok melde sig. Jeg håber virkelig, at 2021 bliver året hvor vi får bugt med COVID-19 på verdensplan, så Daze of June kan komme ud og spille den her plade for et dansk såvel som internationalt publikum. Musikken er virkelig til det. For et album der langt overgår debutten får “Tainted Blood”:

8,5/10

NB: Anmeldelsen er rettet efter den første gang blev udgivet, da bandet henvendte sig med opklarende info til albummets skabelsesproces. Det oprindeligt udsendte pressemateriale var noget mangelfuldt, og vi har udelukkende rettet anmeldelsen for at have det korrekte fakta med. Der er ikke ændret i karakter eller formuleringer for at please nogen.

Følg Daze of June på Facebook her

Om anmelderen